Vill du synas här? Kontakta info@blogbiz.se

2019.01.31

Tack alla för alla fina födelsedagsönskningar ! Dagen har varit en riktigt bra en, som spenderades dels i Linköping, samt dels i Motala ! Lyckliga 38 år lördag 19/012019 ! Bio; “a Star is Born” (2018)därefter en massa aktiviteter i Motala, bland annat ett besök i Motormuseum (fika) samt att se konst (Mika Mäkeläinen) vid Kulturringen vid Verkstadstorget, samt att promenera vid gamla industriområdet vid Motala Verkstad, och slutligen att se mina två folkhögskolor, Bona Folkhögskola (2001) samt Motala Musikpedagoglinje (2001-2003), vid Svarta Gatan, där Romanijada Balkan Band tog sitt “berömda” bandfoto under inspelning av sin skiva 2002.

Helgens bilder !

Minnen : 2001 åkte jag med skolan (Motala Musikpedagoglinje) till Brunnsviks FHSK i Dalarna för att fira julavslutning. Dels det faktum att man vaknar upp på morgonen, och det är svinkallt i rummet (alla studerande fick eget rum). Värmen hade havererat under natten. Jag gick in i duschen, och fick stå och dansa mest, då varmvattnet hade även det slutat att fungera. Men bussresan hem var minnesvärt : värmen i bussen hade även det havererat, så att inne i bussen var det kallare än utanför bussen. –20°C i bussen och “endast” –10°C när vi stod ute och hoppade. Någon hade pinkat i toaletten och inte spolat, så urinet hade frusit. En som öppnade toalettdörren, och självklart stank det om hela bussen, och inte en stank man vanligtvis är van vid. Till slut sa busschauffören efter någon timma att han hade beställt en ersättningsbuss för det gick inte att köra i den kylan.

Fina minnen ! Idag : att åter öva på “Naima” (John Coltrane). Det går väl så där ! 57 Bpm kl. 13:30. Sakta men säkrare går jag mot målet : att spela in låten i sin helhet. Försöker att spela in delarna separat denna gång och därefter sätter ihop låten med trummaskin och basen i Band-in-a-Box. Denna aktivitet anser jag att jag förtjänar efter allt slit med hemtentamen etc. På torsdag lär jag fixa till mina 8 av 12 poäng i Filosofi A – Etik (krysstenta; 60 min).

Hmmmm —- hade spelat ett Ab^ istället för Ebm9Men men … man lär sig av sina misstag, det är därför man också övar ! Rätt ska vara rätt ! Som jag har påpekat förut : jag har svårigheter att se mönster på liknande sätt som jag ser mönster på gitarr och elbas. Svarta och vita tangenter i sin helhet, men man kan inte tänka ackord på pianot genom att ständigt upprepa vilka toner det är. På en elbas går arpeggiospel per automatik, på gitarr kan jag de flesta ackord på greppbrädan utan att ens behöva tänka på vilket ackord det är.

En tröst är i alla fall att lillebror diggade mitt inspelade arrangemang av John Coltrane‘s “Naima“. Idag lägger jag ut en videolänk via YouTube. I Bandcamp är jag mer försiktig, ty de efterfrågar rättigheter. Det skulle ändock vara kul om någon ringde beträffande rättigheter till John Coltrane‘s musik.

Nu : avslut tvättstuga (onsdag = städ- samt tvättstugedag). Senare : finna information beträffande Filosofi A – Etik (omprov), samt att imorgon avsluta flervalstentan på 60 min. “Musik” med nämnd aktivitet samt att bränna lite låtar på skiva inför helgen. Och slutligen … ett stort grattis till en viss underbar person som idag fyller 30 år. Hälsningar skickade samt presenter givna.

Vad är skillnaden mellan musik och det som betraktas som oväsen ? – En generation.

Avresa till Stockholm imorgon fredag 25/01

Hemfärd tisdag 29/01

… och så bjuder UL på varierande priser via både webbläsaren och appen. Jag är mest intresserad utav 24 h-bussbiljett mellan Stockholm <-> Gävle på måndag 28/01 kl. 06:12 – 08:22 för 200260 kr samt engångsbiljett Stockholm – Gävle på tisdag 29/01 kl. 06:12 – 08:22 för 157 kr.

Idag = omprov Filosofi A – Etik. Vilka omständiga och egendomliga frågor om utomjordingar och bankrånare ?! Förhoppningen är att slippa göra om omprovet !

Dagens kognitiva känsla efter omprovet !

CD-skivor brända samt lillebrors julklapp står på bordet. Vegansk mat finns i frysen. Farsan dyker upp imorgon för att ta hand om mina värdefulla damer.

Slutligen … verklig faktalitteratur !

… och så startade högskoleundervisningen åter i Gävle. Halva dagen om den tjocka kursplanen samt halva dagen – en underbar föreläsning om Lev Vygotskij.

Morgonen startade kl. 04:30 med frukost samt tunnelbana från Tensta till centrala Stockholm (kl. 05:20 – 05:35). Framme vid stationen för tåg mot Uppsala kl. 05:45 – 06:45 och så vidare mot Gävle från Uppsala kl. 06:50 – 07:45. Vilken underbar känsla att återse studiegruppen efter all uppehåll. Åter på resande fot imorgon ! Nu : till Stockholm och SAUNA samt att äta !

Tack lillebror för kattvakteriet, och hoppas att skivan lät bra och att TV-boxen kom igång ! Författar mer imorgon på väg hem till Borensberg.

Livets stora fråga !

… jag – i ett nötskal !

Beträffande arbete : radion idag var inställd på en georgisk kanal; förundransvärd prestation, när jag inte ens får in Bandit Rock ordentligt på morgonen. En spontansökan inskickad beträffande arbete som Barnskötare till område Öst i Borensberg. Och idag kom beskedet : börjar arbeta som Barnskötare på onsdag. Jag ska försöka få ihop mitt liv tills dess, men alla arbeten är högst välkomna förutom städarbetet. De ville att jag skulle börja arbeta redan imorgon, men förklarade min situation.

En bra start på veckan i Gävle, som nu är till ända. Just nu är jag på väg tillbaks till Östergötland, närmare sagt : Linköping. Då passar jag på att fylla internet med en del onödig information. Idag var ännu en bra dag vid skolbänken; seminarium hela dagen. Första gruppuppgiften startas på måndag 04/02. På fredag drar jag till Uppsala för ännu en spännande omgång av Musikpsykologi A2, lördag 08/02 kl. 10 vid Blåsenhus.

Arbeten för denna vecka ska avslutas och därefter får jag planera in nästa veckas aktiviteter. Imorgon : städverksamhet samt eget hemstäd och tvättstuga. Ingen har ringt gällande arbete som Barnskötare, så vi får se på torsdag.

Detta gjorde mig glad idag ! Skolan må ha haft sina ljusa stunder under –9000-talet, men tyvärr,… vill man inte vara aktivt deltagande (ledning) så leder det oftast till katastrof.

… and for now :

Taxi hem till Borensberg från Linköping, slapp åka ända till Motala med pendeln. Tack SJ ! Helt gratis, might I add, ty tåget var en halvtimma försenad igår tisdag. Snöstorm och halt på vägarna, en pratglad taxichaufför och en dyr nota för SJvärt alla pengar, speciellt när jag kom hem 1 h före given tid ! Ännu en poäng i förra kursen (Förskollärare) ! Två poäng kvarstår; får vi dessa denna vecka, mån tro ?!

Nu : ett besök vid affären för att handla mat, ty skåpen står tomma. Planera Uppsalaresa fredag – lördag 0809/02. Eventuellt att åka under natten till lördag (09/02) från Linköping – Stockholm (SJ; kl. 02:48 – 05:55133 kr) och därefter tåg från Stockholm – Uppsala senast kl. 08. Det blir stressigt detta, men dels känner jag inte för att betala 229 – 450 kr för ett rum samt resa, när alla pengar måste gå åt till framtida “Gävle-resor“.

Vi får se, vi får se ! Det blir en aning dyrare med vandrarhem etc. Självklart ska också TVn gå sönder ! Ny TV inköpt för 1600 kr / avbetalningsplan; en Philips 22” ! Det fick bli en mindre, ty jag inte har så mycket pengar, samt att ingen ringer beträffande arbete som Barnskötare, samt att jag egentligen inte behöver mer än att få se på lite TV-serier samt filmer. Resten av veckan samt helgen får jag klara mig med datorns hjälp ! Andersson-TVn får vila i frid !

Damerna är höga på kattmynta – slöfockarna !

Minnen från Motala Musikpedagoglinjen 20022003 när gänget arrangerade “cabaret“. Våra önskade scenkläder ska jag inte ens tala om ! Det slutade med att endast trummisen bar dessa nämnda kläder !

Intresserade av att följa med ?!

Melodifestivalen är lite som vinterkräksjukan. Den kommer en gång om året, får en att må dåligt och när den väl är över är det mycket skönt.

Planering i övrigt ! Igår nämnde jag mina planer beträffande Uppsala-resan. Och idag lyder de följande : utan att för den delen dricka mig alltför berusad, kanske spendera en liten stund hos föräldrar, fram till kl. 02:0502:44 (Spår 1), därefter tåg från Linköping – Stockholm kl. 02:48 (Spår 1). Framme i Stockholm kl. 05:55, därefter UL (SL-pendel) till Uppsala (ankomst före kl. 09 i Uppsala). Buss samt pendeltåg (län) = 125 kr för dygnskort, vilket innebär “gratisresa” hem till Borensberg under lördagskvällen.

Eventuellt buss till Linköping från Stockholm

• FlixBus kl. 18:55 – 21:40 = 119 kr
  • Bus4You kl. 17:30 – 20:00 = 149 kr
  • Blåklintsbuss kl. 18:30 – 21:15 = 140 kr

Så det lutar sig absolut mot FlixBus vid hemfärd ! Då har jag även tid på mig att ta mig till Stockholm från UppsalaTotalsumma hela resan = 535 kr. Convince me otherwise ! Ni har till kvällen på er, Ni goda läsare !

Nu : bad, därefter lunch, och kl. 12 ämnar jag hämta ut mina böcker från Borensbergs Bibliotek. Och så även att ta kontakt med nya chefen beträffande arbetstillfällen som Barnskötare87 sidor ska likaså hinnas med att läsas in inför måndagen.

Uppdatering : alternativ !