Vill du synas här? Kontakta info@blogbiz.se

2019.11.09

 

Ja, vad säger man ? Jag har ett förslag : ge arbete till dem som studerar till Förskollärare !

Dagens övning : arrangemang av pianostämmor (mall) samt “tvåhandspiano” ! Tanken vore att spela så. Hur verkligheten ter sig är en helt annan sak.

Dagens övning A-del “Soulballad” (Petri Torvinen) : bägge händerna ! Piano är ett Djävulens instrument. Men snyggt blir det ! 

Mat och därefter att sluta drömma och att skärpa till sig genom att handla från ICA Supermarket och därefter att bada badkar. Fredagen blir en lugn kväll, om jag inte behöver åka till Norrköping för att hämta ut min saknade tröja (Arbis i Norrköping).

En bild tagen utanför min gård (2 år sedan som jag gick på lägenhetsvisning vid Hjortstigen 4d i Borensberg).

På tal om Halloween : nästa barn som knackar på min dörr får en VHS-kopia av “RoboCop 3“. Ett löfte ! Det är dock Halloween varenda dag hemma hos mig när andra vill bestämma ens liv åt en !

 Detta är då jag, inte enbart vid träning.

   

Nu får jag hoppas på en gratis skiva. Dock fick jag inget gratis inträde trots medhavt ukulele vid New Cross Inn i London lördag 25/052019.

“I am excited for the new Dreadnoughts-album ”Into the North” because of the band’s ability and strive to develop their music and creativity and also because of the bandmembers’ personal development as musicians.”

Lördagens hålligång : julgardiner ! Samt pianospel före “lunch“, och så fortsätta med B-del i “Soulballad” (en video läggs ut under kvällstid med lördagens övning !).

Efter “Så mycket bättre” (TV4),… vid ungefär kl. 22, ska jag påbörja Aktivitetsinrapportering för att glädja Arbetsförmedlingen samt Lärarnas A-kassa. Nu får jag blott hoppas på det bästa beträffande min (brist) på ekonomi(n).

Omarbetning av pianostämma : A-del : Dsus (följer gitarrstämmans ”A”-ton). Klarade av att sträcka på fingrarna utan att stuka / bryta av dem. Så nu är pianoackorden kompletta. Dock måste jag komma upp i 65 bpm. A-del och B-del 2019.11.02 spelas i 45 bpm.

Förberedelser inför ytterligare en resa till Gävle. Avfärd kl. 16:36 från Minkgatan imorgon måndag 04/112019. Framme i Gävle kl. 20:46. Det gäller att planera allt på ett vettigt sätt. Under denna resa ska jag även bära med mig min gitarr. Så är det att vara vänsterhänt (ambidex; förutom att jag inte behärskar att spela gitarr eller elbas på högersidan).

Idag söndag blev jag klar med veckans städning samt tvättstugan. Ölstanken är borta från onsdagens äventyr i Norrköping. Ingen tröja i sikte heller.

Inget musikskapande förrän imorgon (om jag inte arbetar !). Det bjuds istället på vila denna söndag, och framförallt vila för fingrarna. Istället får Ni stå ut med mina övningsversioner via YouTube.

 

Innan jag ämnar diskutera framtidsplanerna med ett flertal arbetsansökningar till Gävle och lite andra städer i Sverige, ska jag dela med mig av lite musikteori. Den som tycker att man inte borde få spela “på känsla” utan verkar mestadels vara inne i samma ackordsmönster, dvs. T-S-D7 eller T-Tp-S eller Sp-D7… är Du redo att få lite musikundervisning kring hur ackorden och tonerna hänger ihop.

Vi tar min låt : “Soulballad“.

A-del (tonart C)

  • C (T= Tonika)
  • Dsus (DD4; Dominantens dominant och en kvart; tonen G på det !) Må även kallas ett Gsus2/D Dominant-suspensed (“förhållning”) 2 med kvinten (R5) i basen (istället för S3 Stor ters; dur, ersätts tredje tonen av sekunden; sus2). 
  • Am7 (Tp7; Tonikaparallell och en liten septima; tonen G på det !)
  • A7sus (“varken moll eller dur“). Väljer vi att kalla det Am7 eller A7 så bjuder musikteorin på en Tonikaparallell-sju respektive mellandominant (dominant mot Dm Subdominantparallell). Eftersom suspension (kvart) ersätter ters (moll och dur) så är det varken moll eller dur !
  • F (S = Subdominant)
  • Gm/c = tonartsbrytande ackord (ser man över toninnehållet så representerar ackordet utifrån baston ett C7sus2; mellandominant mot ackordet F). I detta fall heter analysen ett Dominant7sus2. Utgår vi från ett Gm/c, får vi en tonartbrytande funktion, eller om vi istället utgår från ackordet Dm (Subdominantparallell till F), erbjuds vi ett SpS (Subdominantens-subdominant; med C som baston).
  • G (D = Dominant till utan en “sjua“. Varför jag valde att avlägsna “septiman” helt ur ackordet var för att ackordet låter “fräckare” med ett rent G-durackord).
  • Am/g (Tp = tonikaparallell till C ; utan “septiman”). Med ett G som baston, erbjuds vi istället ett G6/9sus (kvinten ersätter ters). Sexten i ackordet ersätter tonen Dkvinten i ett G-dur. Man behöver icke spela både en kvint och sexa om det inte specifikt står angivet i noterna. Teoretiskt sett måste man se ackordet istället som en Tp7 (Tonikaparallellsjua eller “Am7 med sjuan i basen”, ergo septiman “i botten”; tonen G).

Del B (byte av tonart till ett F-dur – Tonika)

  • F (T= Tonika) – Fadd9 (add betyder “att lägga till”, i detta fall tonen G i melodin).
  • C7 (D7 = Dominantsjuadominantfunktion mot ackordet F; Tonika). C7/e bidrar till “moll“-tonalitet i och med att bastonen dels går ned från FE, men även hur tonerna är staplade på varandra. E-G-Bb-C = Emb5(#5)Ergo = avsaknaden av en  stabiliserande “ren kvint” samt att ackordet utgår ifrån tonen E (funktionalitet = D7addb5(#5) med tersen i basen; altered chord).
  • C7add11/e (D7 suspensed = Dominantsjua med R4 = ren kvart i melodistämma istället för tersen; S3; tonen E – dominantfunktion mot ackordet F; Tonika). C7add11/e bidrar till “moll“-tonalitet i och med hur tonerna är staplade på varandra. E-G-Bb-C-F = Emb5(#5) add b9Ergo = avsaknaden av en  stabiliserande “ren kvint” samt att ackordet dels utgår från tonen E, men äger även tonen F (b9). Funktionalitet = D7addb5(#5, b9) med tersen i basen; altered chord.
  • E7susb9/B = ett försök att spela “två ackord samtidigt“. Grundackordet ligger i ett Bm7b5 (eller G7 utan grundton). E7 för sig självt är en Dominantsju gentemot Am (Dominantparallell i tonarten F). Ett E7sus9 däremot innehåller varken moll eller dur, så i detta fall bör ackordet analyseras utifrån tonerna E(R1)-A(R4)-B(R5)-D(L7)-F(b9). Eftersom ackordet har annan baston, utgår jag ifrån tonerna BDAEF (som erbjuder mig ett Bm7b5 med tilläggstonen E). Tillsammans med meloditon E får jag ut ett ackord som heter Bm7b5 add 4). I tonarten C-dur skulle ackordet heta enligt funktionsanalys en D7/3 (Dominantsjua utan grundton och ters i basen), men eftersom låten nu spelas i tonarten F-dur, bör jag kalla ackordsfunktionen ett D-F-A-E-B (Dmadd9 med “sexan” = tonen B i basen). Funktionsanalys Dmadd9/b = Subdominantparallell-add9 med sext (tonen B) i basen.
  • Utan tonen E, som ett Bm7b5 erbjuder (nästa ackord) bjuds vi på en SubdominantparallellDm med “sexan i basen” (tonen B). Tilläggas kan att ett Bm7b5 även må kallas BbMaj7 med tonen B som ersätter basen. Väldigt populärt och användbara möjligheter att utnyttja “tonartsbrytande ackord” inom jazz, även om man endast lyfter upp grundtonen i ackordet ett halvt tonsteg. Funktionsanalys = BbMaj7 eller Bb^ = Subdominant^ (Subdominant-Maj).
  • A7b9 = Dominantackordet till ett Dm (bortser vi vanligvis från grundtonen A, så erbjuds vi ett C#dim. I detta fall valde jag medvetet att inkludera tonen A i ackordet A7b9 för att skapa en nedgående basgång). Mellandominantisk funktion som starkt leder till ett Dm7 (Tp tonikaparallellen med septim eller med dess “sjua”) men även T = Tonikan (F-dur). A7#5b9 heter det nästsista ackordet med tonen F (#5) i melodin. Framförallt används altered-ackord som ett sätt att stanna kvar i tonart när ett ackord som A7 även må spelas som ett Eb7 (ersättningsdominant; endast dominanter som kan bytas ut och alltid ett b5-steg). Det finns fyra stycken “altered“-ackord : b5/b9, #5/#9, b5/#9 samt #5/b9. Spelar man ett Eb7 med till exempel #5/b9 så får vi ut tonerna Eb(R1)-G(S3)-B(#5)-Db(L7)-F(b9). Spela ett A7b9 så finner Du tonerna A(R1)-C#/Db(S3)-E(R5)-G(L7)-Bb(b9). Jämför tonerna G-C#/Db samt hur de höjs och sänks i ackorden sinsemellan.

A7b9(#5) –  Eb7(add9)

 

A—————-(b5 i ackordet Eb7)

C#————–Db (spelas som samma ton. Dock ej samma ton när man tänker på Hertz; Hz)

E—————-Eb

G—————-()

Bb————–B

F—————-F

 

A – (saknas helt i ackordet Eb7 om man inte spelar ett Eb7b5

C#/Db (ej förändring !)

E -> Eb (sänks ett halvt tonsteg !)

G (ej förändring !)

Bb -> B (höjs ett halvt tonsteg !)

F – (finns i ackordet A7#5b9 – tonen #5 – tonen F i ackordet Eb7 heter “lilla nonan”/L9). 

Jag hoppas att jag icke förvirrade er läsare nu ! Det är så här jag ser musikskapande, ett sätt att bryta mot traditionella mönster, men framförallt det som låter bra när jag spelar, som det nu gjorde på gitarren då jag började spela låten första gången fredag 25/102019. Först ägnade jag en stund åt kadensen (ackordsmönsterC///Am7///F///G7///, för att skapa mig en “rocklåt“. Jag provade på en massa idéer kring ters-sext och septim-stämmor. Istället fick jag ut en melodistämma som lämpar sig bättre som en “Soulballad“.

Jag älskar musik och allt gott det gör i både kropp och själ. Det är det enda i mitt liv (förutom damerna) som har varit någonting konstant (stöd) och lärorikt.

Machiavellianism in psychology refers to a personality trait which sees a person so focused on their own interests they will manipulate, deceive, and exploit others to achieve their goals. Machiavellianism is one of the traits in what is called the ‘Dark Triad’, the other two being narcissism and psychopathy“. https://www.harleytherapy.co.uk/counselling/machiavellianism-psychology.htm

Kanske dags att ta i med hårdhandskarna beträffande aspekten “sitt egna liv“. Visserligen kommentarer från utlandet får jag ju, men det är allt. Köp gärna mina alster och skriv en text till bakgrundsackorden, vet jag ! Jag skulle icke ha någonting emot samarbete med någon person som skriver text (alternativt skriver text ihop !), men som kan sjunga texten. Det är jag rätt så usel på. Melodier och ackord, fina mönster kan jag skapa !

Här kommer lite mer teori (jazzteori; romerska siffor blandat med klassisk teori). “Cruelty of Life” (Petri Torvinen2004/2005 – omarbetad 2019). Framförallt beror ackordssammanställningarna av rent instinktiva funktioner. Jag ville sätta dit ackord som speglade melodin, samtidigt som det hände någonting i låten.

Intro och outro (tonart = F)

  • C7/// = V7 eller D7 (dominant-7 till F)
  • Bb7/// = IV7 eller S7Subdominantsju till F (eftersom ackordet bryter mot tonarten ifråga med “sjunde”-tonen, kallar vi ackordet för en mellandominant = V7 – D7 = mellandominant-7).
  • Ab7/// = Vi eller D7 = tonartsbrytande ackord med “sjunde”-tonen, kallar vi ackordet för en mellandominant = V7 – D7 = mellandominant-7.
  • Ersättningsdominant-sju = det riktiga ackordet ifråga är ackordet D7 (V7 – Dominantens-dominant-sju).  
  • G/G7/ = V (7) eller D(7) =  Dominant (sju). I ett Dominantackord; förutom mellandominanter och ersättningsdominanter (ordinarie femte steget från I – T = Tonikan, kan man välja mellan V – D = Dominanten med eller utan en “sjua).
  • C/// (grundtonartenden som versen spelas i !)

Vers (tonart = C)

  • C/// = I eller Tonika (enklare kan man icke beskriva ackordet ifråga; jonisk skala)
  • Dm7/// = IIm7 – Sp7 = Subdominantparallell-sju (andra steget i en skala; dorisk skala- tonen B; höjd sjätte (Vi) ton i en dorisk skala). 
  • F/// = IV – S = Subdominant (fjärde steget i en skala, lydisk skala; tonen B; höjd fjärde (IV) ton i en lydisk skala).
  • G7/// = V7 – D7 = (ordinarieDominant-sju till ackordet C = I – T = Tonikan; femte steget i en skala; mixolydisk skala).

-> nedgående baston från G7 – Gb som landar på ackordet F.

Pre-chorus (byte till tonarten F).

  • F/// = I – T = Tonikan (jonisk skala från F-dur; sänkt fjärde ton; Bb – IV-ton istället för tonen B).
  • C7/// =  V7 – D7 = (ordinarie) Dominant-sju till ackordet C = I – T = Tonikan; femte steget i en skala; mixolydisk skala).
  • G7/// V7 – DD7 = Dominantens-dominant-sju till ackordet F = I – T = Tonikan; mellandominant eller femte steget i en skala; mixolydisk skala).

-> uppgående baston från F – F# som landar på ackordet G7.

  • Kan även ses som en återgång till “tonarten C” = G7/// = V7 – D7 = (ordinarieDominant-sju till ackordet C = I – T = Tonikan; femte steget i en skala; mixolydisk skala).

Refräng (tonartsbyte till Ab)

  • Ab/// I = Tonikan (jonisk skala från Ab-dur).
  • Bb7/// = V7 – DD7 = Dominantens-dominant-sju till ackordet Ab = I – T = Tonikan; mellandominant eller femte steget i en skala; mixolydisk skala). Tonartsbrytande ackord i tonarten Ab, men icke i tonarterna C och F i och med tonen Db, som i ackordet Bb7 heter “D” !

– Skillnad mellan moll och dur =

Bb – Db – F – Ab = Bbm7

Bb – D – F – Ab = Bb7

(Andra refräng) = Bb9/// = V9 – DD9 = Dominantens-dominant-nio till ackordet Ab = I – T = Tonikan; mellandominant eller femte steget i en skala; mixolydisk skala). Tonartsbrytande ackord i tonarten Ab, men icke i tonarterna C och F i och med tonen Db, som i ackordet Bb7 heter “D” ! Lägg till tonen C i ackordet Bb7, så erbjuds Du ackordet Bb9. Ackordet, med alla dess funktionaliteter gentemot tonarten C, får lyssnaren att uppleva att ackordet är ett moll-ackord.

– Skillnad mellan moll och dur =

Bb – Db – F – Ab – C = Bbm9

Bb – D – F – Ab – C = Bb9

  • Cm7/// = IIIm7 – Dp7 = Dominantparallell-sju (phrygisk-skala).
  • Eb/Bb/// = V 5 – D/5 = Dominant med “femte tonen (Bb) i basen” (mixolydisk skala).

Kan även spelas som ett B6sus (varken moll eller dur). Ackordet Bbm = IIm – Sp = Subdominantparallell i tonarten Ab.

– Funktionsanalys Bb6sus = II46 – S46 – Subdominantparallell kvart-sext.

Tonerna i Bb6sus = Bb – Bb – Eb – G.

Tonerna i ett Gm#5/Bb = Bb – Bb – Eb – G

Ackordet Gmb5 är “originalet” i tonarten Ab = VIImb5 – D7 – “ofullständig-Dominantackord med ters (3i basen” (lägg till tonen Eb, så erbjuds Du ackordet Eb7 = V7 – D7 – Dominant-sju till ackordet Ab = I – T – Tonika).

Gmb5 = G – Bb – Db

Eb7 = Eb – G – Bb – Db

I och med höjning av “femte tonen“, erbjuds vi ackordet Gm#5, som i detta fall må ses som ett VIIm#5 – “ofullständig-Dominantackord-höjd fem (kvint) med ters (3i basen”. Lägger man till en ton, erbjuds vi ett Eb (vanlig V – D = Dominant till ackordet Ab).

Gm#5 = G – Bb – Eb

Eb = Eb – G – Bb 

Sista ackordet blir ett G7 som jag använder för att komma tillbaks till tonarten C. I tonarten Ab är ett G7 en ersättningsdominant till ackordet Db7 (högst tonartsbrytande !).

  • Db7 = V7 – D7 = mellan/ersättningsdominant som starkt leder till ackordet “C“.
  • G7 = V7 – D7 – Dominant som på grund sin funktion som “V7 – D7 – Dominant-sju” leder starkt till ackordet C.

Känner man till hur att omvandla ackorden och dess funktioner, kan man få Dur-ackord att låta som att man spelar i Moll, trots att låten hela tiden går i Dur.

En god fortsatt måndag für alle ! Packning, mat, rakning, badkar samt avfärd kl. 16:15 från Hjortstigen 4d till Minkgatan i Borensberg å egen del !

 

Detta med resande är icke till min fördel idag. Först kom det ingen buss i Borensberg kl. 16:36. Därefter är tåget från Linköping till Stockholm kraftigt försenad, men nu är jag i alla fall på väg. Förhoppningsvis anländer jag till vandrarhemmet i Gävle kl. 22:30 som nya tiden är beräknad till. Hela resan fick jag ombokad helt gratis !

Tack till farsan som sitter damvakt. Saga har gjort sig så fin inför farsan hela dagen.

En mindre förändring beträffande dagens inlägg : jag spelar ju ett C-dur som öppningsackord till “Cruelty of Life” och icke ett C7 som jag så noga räknade ut. Jag står för mitt misstag och fyller i luckorna.

Intro och outro (tonart = C)

  • C/// = I – T = Tonika
  • Bb7/// = SS7 = Subdominantens-subdominant-sjua. Eftersom ackordet bryter mot tonarten ifråga med  hela toninnehållet, och speciellt med “sjunde“-tonen (Ab), kallar jag ackordet för en mellandominant = V7 – D7 = mellandominant-7. Ett Bb skulle ha jag gärna kallat en Subdominantens-subdominant, men på grund av “sju“-färgningen måste jag dessvärre kalla ackordet en mellandominant (ersättningsdominant till ett E7; som är en D – Dominant till Am – paralllelltonarten till C-dur: Im – Tp – Tonikaparallell). I C-dur blir E7 en Dominantens-dominant till ett DmIIm – Sp – Subdominantparallellen. Krånglar vi till det ytterligare, kan man använda tonerna i ett E7b9 som ett dimackord, som starkt leder till ett Am – Im – Tp –Tonikaparallell.

E7b9 = E – G# – B – D – F

G#dim (G#°) = G# – B – D – F (avlägsna tonen E och sätt G# som “grundton”).


Bb7     –      E7

Bb       –      B

D         –      D

F          –      E

Ab       –      G#/Ab

  • Ab7/// = Vi eller D7 = tonartsbrytande ackord med “sjunde“-tonen, kallar vi ackordet för en mellandominant = V7 – D7 = mellandominant7Ersättningsdominant-sju = det riktiga ackordet ifråga är ackordet D7 (V7 – DD7 – Dominantens-dominant-sju).

Ab7     –      D7

Ab       –      A

C         –      C

Eb        –     D

Gb       –      F#/Gb

  • G/G7/ = V (7) eller D(7) = Dominant (sju). I ett Dominantackord; förutom mellandominanter och ersättningsdominanter (ordinarie femte steget från I – T = Tonikan, kan man välja mellan V – D = Dominanten med eller utan en “sjua”).

Bb9 i en C-dur =
  • Dm7b5/Bb
  • Fm6/Bb
  • Ab6(b5)/Bb
  • C9sus(#5)/Bb

Per definition borde Bb9:s toner göras om ackordsmässigt i en C-dur till Bb^9

  • Dm7(add b13)/Bb
  • F6sus/Bb
  • Am6(add b9, add 11)/Bb
  • C13sus/Bb

Ab7(#9) i en C-dur :

  • Ab^(#5/#9)
  • C^/Ab, E(add#9)
  • G6add11(b9)/Ab
  • Bsus add9 (#5, b13)/Ab

Samtidigt som jag igår kväll på tåget kom på en ny form till en ny komposition, som är rätt så enkel i sin form : 7/8 = “Blues” – “13 14″ ; slag första “triol” på slag “1 och 3“, och så ytterligare ett mönster på fyra “slag” varav “1” och “4” accentueras. Man kan klappa “123 1234” med vänsterhanden medan man samtidigt med högerhanden endast accentuerar slag “13 14“. Prova !

Framme kl. 23 i Gävle ! Vilken måndag … ?! Samma rum (numero 4) som alltid ! Det blir i fortsättningen bokning av samma vandrarhem i Gävle.

Tur att resan dit var helt utan extra kostnad. I Stockholm fick jag äta, dock vid Burger King vid stationen. Det och några andra ställen var de enda som var öppna kl. 20:30. Kvinnan i SJ‘s tåg var väldigt trevlig som förstod min situation, … hon skickade mig till Vagn 27 (SJ-nattåg norrut i landet, kl. 21:12).

Idag hade Grupp D3 – Musik sin allra första lektion. Det mesta av information skriver jag ned i loggboken, men kan dela med mig av att dessa praktiska lektioner ger mig mer styrka att vilja fortsätta min utbildning. Jag kan även tänka mig en eventuell flytt om arbete erbjuds !

Köp mina kompositioner, vet jag. Tack, en fin kollega som visade sina döttrars musikalitet. Och tack så mycket till alla mina läsare, vart än i landet Ni befinner er !

Denna onsdag 06/11-2019 har jag skapat : dels en ljudfilm baserat på bakgrundljud, men även en musiksnutt med hjälp av appen i iPaden : Garage Band, och dess ljudfiler. Min lilla grupp fick gemensamt komma fram till någonting i musikväg, så jag föreslog ett enkelt rockkomp med bastrumma på slag “1 och 3“, ride på “8-delsslag” samt virvel på slag “2 och 4“. Därefter bearbetade vi någonting i ackordsväg, men på grund av bristen på tid, så rekommenderade jag en kvintbasgång på Em (tonerna E och B).

Mina fingrar är så stora jämfört med appens (iPad) pianotangenter, så min kollega fick spela in Em11-ackordet, som jag visade för henne (tonerna i vänsterhand : EGB samt tonerna i högerhanden : DFA; rytmiskt och accentuerat på “8-delsslagen”). Och så improviserade min andra kollega fram en melodi baserat på ljudeffekterna som finns tillgängliga via Garage Band. Resultatet blev rätt så bra till slut trots tiden på 30 min.

Dans och slutligen skapandet av en egen video på 30 sek. Jag fick äran att vara huvudrollsinnehavaren som älskar pannkakor. En riktigt underbar onsdag ! Jag önskar mina läsare att få uppleva sådana prestigelösa dagar som jag får uppleva och hoppas innerligt på att få fortsätta uppleva !

Loggboksinlägg författad, nu ämnar jag gå ut och äta kvällsmat. Inte samma som igår, då jag beställde en kebabtallrik med pommes och fick en gigantisk tallrik, som var fylld utöver storleken på tallriken. 4Sound har gått i konkurs, så har inte så värst mycket att skapa under kvällarna.

Imorgon torsdag åker jag hem till damerna i Borensberg kl. 17:13. Först ska jag visa mina kollegor vid Förskollärarprogrammet vid Högskolan i Gävle konster på gitarren. En god fortsatt torsdag für alla läsare ! En god lärdom :

Har Du som läsare detta att erbjuda mig så snart som möjligt (ekonomiskt stöd) så lovar jag att utföra grandiositet !

Lyssna noga nu: det är låten i ditt hjärta – en som ingen annan kan sjunga. Nu är tiden mogen att ta ett djupt andetag, säga en liten bön och att bröla ut den. Världen måste höra din låt – idag !

Månadens äventyr i Gävle avslutade. Nästa äventyr om en månad. Vandrarhemmet var toppen (helt ensam !), likaså Campusdagarna. Sista dagen var fylld av sång, trumspel, gitarr och piano, trots att jag icke behövde anstränga mig så mycket.

Hemma kl. 22:30. Imorgon städning samt tvättstuga om inget arbete erbjuds. Därefter blir det att återbesöka mitt senaste verk “Soulballad” – med nya insikter.

Nu sitter jag i tåget på väg hem till Borensberg (Linköping först !). Kvällsmat inköpt från SubWay uppäten; tonfisk med bröd samt sallad. Lite choklad senare under kvällen.

Mer finns det nog inte att tillägga. En god fortsatt kväll till alla mina läsare. Lyssna på mina verk, köp mina verk och stöd en framtida Förskollärare.

 Tänkvärt !

Även politikerna verkar begå brott  staden Motala. Frågan är om det icke handlar om samma politiker i “Södra Sverige“.

Fredag = inget arbete erbjöds denna dag, så det har istället städats (vid Hjortstigen 4d) samt kläder som nu tvättas vid Hjortstigen 4a, Borensberg. En viktig arbetsuppgift kvarstår : att skanna in arbetsgivarintyg till Lärarnas A-kassa. De skickade tillbaks pappren och frågade vilken A-kassa jag tillhör. Vilket verkar vara förunderligt då jag bytte till Lärarnas A-kassa vid början av året 2019, samt att jag har bekräftelsemail gällande mina uppgifter.

Tack Sami Yaffa för denna givande länk. Musik : botemedel för det mesta. Bra för själ och kroppen, men framförallt för sinnet och de kognitiva funktionerna.

Helgen bjuder på “ledighet“. Eventuellt bjuder jag på en bättre version av “Choises“, ty estländare och ryssar verkar digga låten via SoundCloud : https://soundcloud.com/petri-torvinen

Am///Am///Dm///Dm///F///E7 (add#5, b9)/Am///Am etc. etc.

Dessa versioner klippte jag och klistrade ihop delarna på. Denna gång kanske jag har tålamod att spela igenom hela låten från början till slut, med det långa mellanspelet i melodin (syftet var att förlänga låten !)

Även att jag ämnar kika in ett nyinspelat piano/gitarrkomp. “Soulballad“; med ändring av ackord som jag beskrev i ett föregående inlägg, dvs. att verkligen förtydliga C – > Dsus (med tonen “A” i melodin), samt Am7 -> Asus (med tonen “A” i melodin). I gitarrkompet måste jag spela ett Gm/c istället för ett Gm/f.

 

Även “Höstfall” vore intressant att skapa egen “utan dator“-piano-arrangemang. Nu vet jag icke om jag bör kalla det “fusk” då jag arrangerade pianot med hjälp av tangenter på datorn och vad jag själv ville höra i låten, men att faktiskt spela det vore helt fantastiskt !

En god fortsatt natt till alla som bryr sig om att läsa,… från en trött jävel ! Hem anlände jag kl. 23 igår på grund av ett försenat tåg. Första gången vaknade jag upp kl. 06:30 (en timma innan chefen dyker opp på sitt kontor, om arbetstillfällen erbjuds. Då borstar jag tänder och fixar mig i ordning med fyra koppar kaffe).

Ur en dejtingsida vid Facebook (även om jag på grund av min situation med arbete, inte står så högt “i kvalitet och status” hos kvinnorna. Likaså utseendemässigt,… men saker kan jag !) :

Familj är målet här med ! Först ett vettigt arbete och utbildning som Förskollärare. Är rätt så förberedd beträffande familjebiten med blöjor, hur att hantera konflikter och barn överhuvudtaget, med tillämpning av de Apollonistiska och Dionysiska aspekterna i fostran (icke “uppfostran” !). Både Musikpsykologiska aspekter kring människans och barnens utveckling via tillämpning av Piagets och Vygotskijs utvecklingsteorier, och framförallt när barn börjar sjunga. Även vanlig barnpsykologi och utvecklingsteori har jag läst. Dock har jag inte träffat kvinnan som vill bilda familj med mig. Just nu : fixa mig ett arbete och att slutföra min utbildning till Förskollärare. Måste dessvärre antagligen sluta utbildningen i januari då jag inte har råd på grund av bristen på arbete. Säljer låtar och komponerar musik (länkar på min Facebook-sida !).

Får mestadels nobben av alla, även kvällsarbetet hos Motala Kommun ledde ingenstans. Det är en sak att anställa fler folk, men inte till bekostnad av att någon,… och utöver det,… som läser sig till yrket (som Förskollärare), vilket dagligen uppmärksammas i medier, inte längre erbjuds några arbetspass. Arbete är det enda jag behöver. Det är inte som att jag begär en massa underverk !

Till slut : lite humor för denna fredag : han har förmodligen funnit den perfekta parkeringen !

 

Samt … !

”mankšta, … du trys keturi”

”упражнение упражнение, … два три четыре”

”testgyakorlat, … két három-négy”

”vježba vježba, … dva tri četiri”

”ćwiczyć, ćwiczyć, … raz, dwa, trzy, cztery”

”cvičení, cvičení, … jeden, dva, tři, čtyři”

Öva pianodelarna i 65 bpm, spela in… förhoppningsvis !

Lördagskvällen bjuder på “Så Mycket Bättre“. Dessförinnan blir det (som sagt) att öva, öva och att öva. Jag strävar efter att tala “flytande pianistiska“. Eller som Jacob Binzer; gitarrist i Disneyland-After-Dark komponerar sina gitarrdelar; via pianot för att därigenom anpassa sina delar för gitarren. Det bjuder på helt andra saker än det sedgamla vanliga gitarrspelandet som man så hör i många band.

Så här brukar jag tänka :

  • Trummor = sätter takten och bidrar till andra rytmer (i stil med Laust Sonne i Disneyland-After-Dark), med att man tänker på “delrytmer” inne i själva rytmen.
  • Bas = spelar med trummisen ! Lyssna på bastrummans rytm så kommer Du långt med ditt spelande ! Istället för att enbart spela med gitarren, variera med melodispel och melodiska basgånger. Inspireras av de övriga instrumenten i bandet. Det väsentliga dock är att spela med trummisens bastrumma ! Arrangera dina baslinjer så att de anpassas efter enkelhet, tonerna bör “flyta på varandra” (användning av ledtoner och toner på “backbeat”, dvs. “slag 2 och 4” kan varieras med ackordsfrämmande toner). Skapa melodiska linjer framför att pumpa på en och samma ton igenom hela sången.
  • Gitarr = enkla ackord och fingersättningar, däribland “kvintackord” eller i musikerspråk : “powerchords“. Man kan spela snabbt genom att enbart använda sig av två fingrar.

Barréackord : flytta på hela paketet för att få ett annat ackord, behöver inte byta alla fingrar. Personligen lärde jag mig mer kring att veta var alla toner i halsen (både gitarr och bas) satt då jag flyttade runt på både “powerchord“-grepp som barrégrepp. I en elbas tänker man inte så mycket på vad tonerna heter. Man kallar dem oftast band 1, band 2, band 3 etc. etc.

Hur fungerar stämmor mellan tonerna E – F i ett C-durackord ?! Dm7 till Dm11 ?! Hur fungerar stämspel emellan basstämma och melodin ?!

Här lärde jag mig även att ett instrument bör spelas “bekvämt“, dvs. med toner som överensstämmer med hur och vilka toner som en individ eller person relaterar till toner. En gitarr är stämd en oktav högre än elbasen. Anledningen till att man kan relatera starkare till en gitarr är på grund av tonerna i diskanten medan elbasen fungerar som ett “botten” till gitarren (när man spelar live eller på en låt). Då och då (och även oftast) kan jag även spela melodin på en elbas, som ligger nära en mänsklig röst, medan bastonerna (“bottentonerna“) använder jag för att klargöra vilket ackord jag spelar.

Givetvis adapterar jag fingerspel i min vänstra hand (vänsterhänt) till mitt elbasspelande (ur gitarrspelandet).

Melodier med pentaskalor (fem toner) som gitarrister oftast älskar inom rockmusiken, leder oftast till många hopp i till exempel pianot. På gitarr och bas finner Du oftast “figuren till en pentaskala” på ett och samma band. På piano finner man den enklaste pentaskalan på de fem svarta tangenterna.

Anpassning efter tonart = elbasister och gitarrister har svårt att spela efter tonarterna EbBb med parallelltonarter (tonarter med många “svarta tangenter på pianot”), medan en saxofonist (Eb), trumpet (Bb) eller övriga intonerande instrument, oftast spelas på dessa tonarter, vilket leder till mycket smärta i handleder och handflator hos basister och gitarrister. På pianot kan man se de svarta tangenterna så tydligt och de är ofta även framträdande när man ackompanjerar sångare/sångerskor. På gitarr och elbas väljer man oftast tonarterna E och A (Blues och hårdare stilar; i och med användningen av “lösa strängar”, samt C, G och D, med alla deras parallelltonarter). Att spela i tonarterna E och A på pianot låter intoneringen i ackorden på ett helt annat sätt än på gitarr och elbas. Även tonarten “C” undviker man på pianot, trots användningen av dess “endast vita tangenter“.

  • Pianospel = här kommer vi till det viktigaste ! I ett piano, med dess omfång, brukar jag personligen spela bastoner och ackorden nära varandra. Kanske beror det på att jag i grunden spelar elbas, och då vill jag absolut icke att pianisten tar över med sina bastoner. I ett band räcker det oftast med att pianisten lägger “ackordsmattor“, dvs oftast ackord med både vänster- och högerhanden. Ibland även speciella ackord som gitarristen, på grund av bristen på strängar, bättre kan fylla ut hela ackordet. Som i ett tidigare inlägg : ackordet Em11 = tonerna E-G-B (i någon form !) samt tonerna D-F-A i högerhanden. Detta med dubbla ackord lärde jag mig via boken “Standing in the Shadows of Motown” där Motown-pianisterna i the Funk Brothers använde sig av ett ackord i vänsterhand, medan högerhanden spelade ett annat ackord. Det byggde ut ackordet, som gör att det dels låter som soul, men framförallt härstammar denna teknik från jazzen. G7/A (då syftar jag icke på tonen “A” som baston. Begränsningar i bloggtexten gör att man enbart kan skriva så här !).

Med vänsterhanden plockar Du tonerna G-B-D-F och med högerhanden plockar Du tonerna A-C#-E (någon form av ackordsomläggningar i bägge händerna; nu tänker jag i “grundläge”). Ackordet som då bildas heter ett G13(#11).

OK ! Detta var ett svårare ackord, men nu spelar vi tonerna A-C-E (Am) med vänsterhanden och tonerna G-B-D (G) med högerhanden. Ackordet som bildas är ett Am11

Även bandet Jamiroquai använde sig av denna fina teknik i sången “Alright“.

  • Cm11 = vänsterhanden : C-Eb-G, högerhanden : Bb-D-F
  • Gm11 = vänsterhanden : G-Bb-D, högerhanden : F-A-C
  • Dm11 = vänsterhanden : D-F-A, högerhanden : C-E-G
  • Am11 = vänsterhanden : A-C-E, högerhanden : G-B-D

… och … som i sången “Soulballad” lär man även komma upp med andra stämmor i basen som i själva ackorden, som man adapterar till andra instrument. Då man inte har samma begränsningar med strängar, som i elbas och gitarr, kan man spela andra stämmor med dina två händer. Man kan lägga ut hela ackord (kvinten saknas oftast i ackorden på gitarr; en ton som balanserar ett ackord), eller tersen (vilket i och för sig inte alltid behövs i afromusik). I gitarr är det svårt att ta ett C7 med alla toner (i öppet läge !). Tonerna som spelas då (i följd !) :

  • C (baston)
  • Bb (septima: “7an”)
  • C (grundton)
  • E (ters: “3an”)

Vid pianot ser man oftast alla ackorden och hur tonerna hänger ihop. Ett C-Am7 (även i gitarren) = samma grepp (C-E-G).

  • Omläggning ters = E-G-C
  • Omläggning kvint = G-C-E

Håll endast kvar samma fingrar. Jag väljer att spela både C-dur som Am7 i C-durs kvintläge, medan i Am7 blir detta “kvintläge” i Am7‘s septimläge.

  • Tonerna C-dur : (C) – G-C-E (kvintläge)
  • Tonerna Am7 : (A) – G-C-E (septimläge)

Flytta endast ned tonen “C” i baston två tangenter ned, så finner Du tonen “A“.

Nästa ackord som jag bjuder är antingen F eller Dm7 (Subdominant respektive Subdominantparallellen i tonarten C).

  • Tonerna i Am7 : (A) – G-C-E (septimläge)
  • Tonerna i F : (F) – F-A-C (grundläge)
  • Tonerna i Am7 : (A) – G-C-E (septimläge)
  • Tonerna i Dm7 : (D) – F-A-C (tersläge)

Nästa ackord som jag bjuder på är ett G7 (Dominanten till ett “C“, i tonarten C).

  • Tonerna i ett F : (F) – F-A-C (grundläge)
  • Tonerna i ett G7 : (G) – F-B-D (septimläge)
  • Tonerna i ett Dm7 : (D) – F-A-C (tersläge)
  • Tonerna i ett G7 : (G) – F-B-D (septimläge)

Från ett G7 till ett C-dur flyttar man endast upp “paketet” med dess tre fingrar upp en tangent till ett C-dur.

  • Tonerna i ett G7 : (G) – F-B-D (septimläge)
  • Tonerna i ett C : (C) – G-C-E (kvintläge)

Man kan även experimentera med ackordsomläggningar som passar i andra situationer. Ett G7 må även spelas i Tersläge :

  • Tonerna i ett C : (C) – G-C-E (kvintläge)
  • Tonerna i ett Am7 : (A) – G-C-E (septimläge)
  • Tonerna i ett F : (F) – A-C-F (tersläge)
  • Tonerna i ett Dm7 : (D) – A-C-F (kvintläge)
  • Tonerna i ett G7 : (G) – B-D-F (tersläge)
  • Tonerna i ett C : (C) – C-E-G (grundläge)

Det finns alltså tre olika lägen; grundläge, tersläge samt kvintläge i ackord utan färgningar. I ett Am7 och Dm7 har man även ett septimläge (med start från tonen “G” respektive tonen “C).

Enklaste vägen till nästa ackord är mitt måtto. Även ändringar av baston är viktigt. Därigenom skapas helt nya förutsättningar för vidare utveckling i låten !

Poker Face (Lady Gaga) (originaltonart = Abm)

  • Am (t = tonika) (Abm)
  • F (sP = subdominantparallell) (E)
  • C (tP = tonikaparallell) (B)
  • G (dP = dominantparallell) (Gb)

Istället spelar jag :

  • Am (t = tonika) (Abm)
  • F (sP = subdominantparallell) (E)
  • C (tP = tonikaparallell) (B)
  • G/b (ett Em7/b) (dP/3 = dominantparallell med tersen i basen; tonen B eller Bb). (Gb/BbEbm7/Bb).

Em7/b (Ebm7/Bb) = molldominant7 (d7-) med kvinten i basen (tonen B). Även ett G6/b (Gb6/Bb) kan vara ett ackord värt att undersöka (dp6/3 = dominantparallell-6 med tonen BBb i basen).

  • Tonerna i ett G/b = B-D-G (Gb/Bb = Bb-Db-Gb)
  • Tonerna i ett Em7/b = B-D-E-G (Ebm7/Bb = Bb-Db-Eb-Gb)
  • Tonerna i ett G6/b = B-D-E-G (Gb6/Bb = Bb-Db-Eb-Gb)

 

… och nu lämnar jag eder förvirrade läsare med fler videos från gårdagens övningssessioner !

  • Akustisk gitarr, distortion samt flanger.

Soulballad” (Petri Torvinen2019.11.08) – tillämpningen av Wall of Sound-teknik; flera olika instrument-grupper inspelade separat och mixade ihop så att de bildar en helhet – en basstämma i vänster öra och en andra basstämma i höger öra.

 

 

/ Petri Torvinen

Lämna ett svar

Till startsidan